Od pangejtu k pangejtu

Vraťme se ještě trochu zpět a ukažme si, jak v Blenderu jednoduše udělat příkop. A nebo mez, to je skoro to samé. Už dřív jsme si řekli, že pomocí klávesové zkratky Alt + RC můžeme vybrat pás polygonů (ale i bodů, nebo hran), i kdyby měl mít délku několik kilometrů. Jak to ale udělat, abychom vybrali jen jeho část? Jednoduše, když si uvědomíme, že Blender neprovede žádnou operaci na skryté mřížce.
Prostě si tedy podle obrázku označíme pás polygonů na začátku a na konci úseku, kde budeme "hloubit příkop" a klávesou H je zneviditelníme.
Potřebný pás, tentokrát už hran, vybereme obdobně, jako když jsme "válcovali silnici". Ostatní hrany za neviditelnou zónou zůstanou nevybrané. Hrany, ze kterých bude příkop, rozdělíme pomocí Subdivide z Tool shelfu (T). Na menší strouhu, nebo i mez bude stačit jednou hranou, jestli ale plánujeme příkopy jako na Loch Ardu, to bude lepší dělit na dvě :-)
Novou hranu (opět s pomocí Alt) vybereme a podle potřeby buď snížíme, nebo potáhneme nahoru. Vlevo dole přitom vidíme, o kolik metrů v ose Z už jsme tuto hranu posunuli. Pomocí funkce Edge Slide pak upravíme šířku. Mimochodem, k této funkci existuje i klávesová zkratka - 2x zmáčknout G...
Ve skutečné krajině se ale většinou nevyskytují tak dokonalé meze a příkopy , jak jsme si tady vytvořili a okolí tratě by tak vypadalo poněkud uměle. Zde nám pomůže jedna velmi kreativní funkce Blenderu a to je Sculpt Mode. Zapíná se ve stejné nabídce, jako Edit Mode (viz rámeček) a zjednodušeně si ji můžeme představit, jako modelování pomocí štětců. Vyvýšeniny a prohlubně se asi nejlíp dělají nástrojem Brush (Add, Subtract), rovnání terénu zas pomocí Flatten. Nástroj Grab je ekvivalentem obdobné editační funkce, samozřejmě se všemi výhodami Proportional Edit módu.
V případě, že potřebujeme vymodelovat jemnější detaily, nabízí se nám u nejnovější verze funkce Dynamic Topology (Ctrl + D ve Sculpt Modu). Musíme ale mít neustále na paměti HW nároky našeho budoucího výtvoru a v případě, že jsme to přepískli, zachrání nás snad jedině modifikátor Decimate. Ten totiž dokáže počet námi vytvořených polygonů zase snížit, bohužel za cenu ztráty kvality čtvercové sítě.

Komentáře