Finta s trávou

Základem mapování je práce s výběrem polygonů a pro každého správného 3D grafika též práce s materiálem a texturou. Výběry popisuje každý lepší tutoriál, textury můžeme pro začátek použít z originál hry, co ale ty nešťastné materiály? Žádné strachy, nebude to tak horké...
Začneme zatravněnou plochou - vhodným způsobem ji vybereme (Edit mode v úrovni polygonů) a přepneme se do prostředí UV editace. V okně UV editoru nahrajeme obrázek s potřebnou texturou (TrackTexturePlateOpaque), v okně s modelem vybereme všechny polygony s trávou (kl. zkratka A).
Šipka A ukazuje, kde se přepíná úroveň polygonů v okně UV editoru, B ukazuje na ikonku zobrazení modelu i s texturou. Jak si můžeme všimnout, tak základní mapování se řídí principem, že každý vybraný polygon se promítá na celou plochu textury (tak je například namapovaná většina BTB tratí). My ale máme texturu členěnou na 64 políček, tedy potřebujeme UV mapu přesunout pouze na to jedno políčko, na kterém je tráva.
Tak si vhodně zvětšíme texturu, 2D kurzor kliknutám umístíme právě na to potřebné políčko a nástrojem Transform Resize (S) zmenšíme všechny polygony mapování na správnou velikost. Polohu doladíme nástrojem Grab (posun - G).
Teď se ale všechny polygony trávy mapují uplně stejně a to pak pochopitelně z určitého zorného úhlu vypadá jako pravidelný vzorek. To přece normálně tráva nedělá...
Vypomůže nám ale funkce Select Random - s její pomocí se nám vyberou náhodné polygony, jejichž pootočením (R a numericky 90) vyrušíme onu nežádoucí pravidelnost (polohu 2D kurzoru upravíme podle potřeby).
Předposlední obrázek pak ukazuje, kde lze nastavit míru náhodného výběru (Tool shelf - T) a že krom otáčení, lze mapovací předměty i překlápět podle obou 2D os.
A nejlepší je kombinovat obojí (otáčení i překlápění) dle vlastní úvahy.
Výsledek je uspokojující, ovšem, je zde ještě ten problém s nastavením materiálu. Já to pro render řeším přes plugin Master Material Menu (Q) a je to fakt na trochu poctivější studium. Pro export do RBR to ale nehraje roli - stačí, že je namapováno, o materiály se postará Wallaby...

Komentáře