A přece se točí...

Jelikož, jak už jsem minule řekl, to s děláním tratí myslíme zcela seriózně, naše první modelářská činnost se bude týkat výběru trasy v Google Earth. Samozřejmě, nikoho nenutím si to instalovat, za jistých okolností jde trasa v KML vyexportovat i z internetového prohlížeče, přesto bych instalaci "velkého slídila" doporučil.
1. Snadno se zde navrhuje trasa a na pravém tlačítku je v položce Properties (Vlastnosti) obsažena i možnost editace. Jednoduše stačí RC nad příslušným bodem a až se kurzor změní na záměrný kříž, tak můžeme upravovat. Jen pozor na křížení segmentů. Body musíme klást pěkně jeden za druhý. Pokud některý omylem přesuneme zpět za předešlý, to se nám při použití Zaxxonovy metody nemusí vyplatit.
2. Google Earth nám také poslouží jako zdroj výškových dat (elevace). Existuje sice vícero dalších možností, GE lze ale využít přímo v Zaxxonově metodě (Python skript), nebo podobně jednoduše pomocí programu 3D Route Builder (ne, nemá to s BTB nic společného).
3. A do třetice si z GE pomocí programu SAS planet vydolujeme i texturu FarScenery. Uff, co to vlastně je? Asi si do příště budu muset napsat slovníček pojmů...
Dnes už stihnu jenom pár poznámek k tvorbě trasy v GE:
- Naklikáme si trasu co nejpřesněji středem silnice. Na rovinkách zbytečně nehýříme a vyznačíme je jen dvěma body. Miro Kurek dokonce i na vracáky používá 3 - 4 body a stačí mu to. Důvodů k šetrnosti se najde hned ...dva :-) Jednak se u trasy s detailní KML křivkou může zaseknout Zaxxonův první skript (dva body na stejném místě), jednak se nám při trasování v GE může některý bod zatoulat směrem zpět po trase (jak jsem psal výše) a celé dílo rozhodit.
Pokud chceme použít 3D Route Builder, tak free demo má kapacitu KML omezenu na 500 bodů.
- Je-li naším cílem multitrack, určíme si nejprve hlavní trasu (Father), pak naklikáme i ostatní odbočky (pro přehlednost použijeme různé barvy).
- Pokud jsme pro Zaxxonovu metodu zvolili jako zdroj elevace také Google Earth, musíme také naklikat hranice okolního terénu. Jsou dvě (blízký terén a vzdálený terén) a více se o nich samozřejmě dozvíme v Zaxxonově návodě.
- Každou křivku zvlášť vyexportujeme ve formátu KML. Navíc vřele doporučuji nechat si v 3D RB vykreslit i výškový profil a uložit jako obrázek. Ten pak v nějakém malování upřesnit, jak se nám to jeví podle onboardu (horizonty, sklon stoupání, zářezy a náspy, atd). Není to smrtelně důležité, ale vzhledem k tomu, že ani Mr. Google nemůže přesně okopírovat kdejakou jamku, se to bude hodit.
Existují ale i možnosti, jak editovat přímo KML křivku a to pomocí programů BTBlofty, nebo (opět) 3D RB.

Komentáře