Litanie o mappingu

(Zm2, BX) Základem mapování jsou precizní výběry a detaše. Samotné vygenerování mapy je proti tomu vlastně jen stereotyp dokola se opakujících resetů UV a tvorby nových... Když si tohle nechá člověk "přejít do krve", tak se dá postupovat docela svižně a průběžně napravit i sem tam nějakou tu chybičku. A že se jim zvlášť při selekci občas nevyhne nikdo - nijak si to nemaluju. Takže je jistě dobré vědět, jaká úskalí s sebou tyto činnosti ve spojení s mappingem přináší.
Například pro výběry je typické, že při použití nástroje Rectangle select (Čtverhranný výběr) se nám vyberou i polygony v zákrytu za těmi, které vidíme a které ani nechceme vybrat. Výběr se prostě "propálí" skrz celý objekt. Jestliže nemůžeme najít vhodný úhel, aby k překrývání polygonů nedocházelo, musíme (jak jsem už zmiňoval dřív) nepatřičná místa odznačit použitím výběrového nástroje spolu s Ctrl, nebo otrocky zkusit vybírat jeden polygon po druhém - Select Single (opět s Ctrl odznačuje). Nástroj Select Separated má zase největší platnost na rozsáhlejší jednoduché plochy, tam kde je objekt rozdělen ostrou hranou, už za ní nepůsobí a tak nemusí vybrat všechno potřebné. Nejlépe ovladatelný tak zůstává Rectangle select.
Nejsnažší způsob, jak si ověřit, že jsme vybrali, co bylo třeba je ten, že necháme přechodně vybranou žást "zmizet" pomocí Hide.
Někdy se také hodí podívat se na vybrané polygony zevnitř objektu - z rubu tolik neruší textury...
Drobný zádrhel číhá také u detaší, pokud to není rovnou do nového objektu - omylem vybraný polygon z již namapované plochy, který se připlete k právě odělované ploše, způsobí nehorázný zmatek v už hotovém mapování.
Ona detache z již namapované plochy je možná, ale jen do nového objektu a pak se musí mapování assignovat znovu. Ale při detache bez zatržítek dojde k rozbití UV. Několikanásobné Undo je pak nejlepším pomocníkem v takové situaci...
Poslední problémek jsem už kdysi popisoval - už namapované plochy, které normálně vidíme na modelu "záhadně" zmizí z okna UV Mapperu. Nevím proč se to děje, ale naštěstí to na mapování nemá žádný vliv - pohledem na model se lze přesvědčit, že mapování je v pořádku, akorát se holt musí znovu vygenerovat mapovací předměty (např. kvůli změně pozice na textuře, nebo kvůli výrobě template). Postupuje se jako při klasickém mapování, s výjimkou nastavení změny UV, které ukazuje obrázek.

Komentáře