Ze života vyšších vrstev

(GIMP) Komplexním vědeckým průzkumem v řadách domorodého obyvatelstva jsem zjistil že málokdo, kdo měl kdy něco do činění s libovolným grafického software se hned od počátku řídí oficiálním manuálem. Každý to chce nejprve zkusit sám (přece ovládání je tak "intuitivní") a teprve až narazí na první větší problém, hledá se jakákoliv dobrá rada (to v případě, že byl program zakoupen), nebo se prostě řekne, že "ten blbý soft moc nechodí"...
S přihlédnutím k těmto skutečnostem jsem se onehdá pokusil vystoupit z řad většiny a jelikož mi nebyly jasné některé interakce vrstev, tak jsem se začetl do PDF manuálu, co jsem ho nedávno našel na Edisku. Zjistil jsem toho opravdu dost, bohužel o interakcích jsem tam nenašel ani slovo (vlastně jo, skoro celou větu). Naštěstí je zde pak Google, který nám takové věci dokáže najít jinde - šikulka...
www.linuxsoft.cz
Někteří domorodí respondenti se ale se mnou shodují v názoru, že by postačila i mnohem jednodušší a méně odborná stať, která by byla napsaná čistě pro zájemce o tvorbu textur.
Tak o to bych se chtěl někdy pokusit...
Tedy, co se dá říct o vrstvách - jsou to vlastně ekvivalenty průhledných fólií na které se maluje a jejichž obrazové informace se pak mohou vzájemně různými způsoby kombinovat. Velkou výhodou je, že tyto grafické artefakty můžeme velmi snadno přesouvat, transformovat, obarvovat, nebo změnou pořadí vrstev navzájem překrývat.
Pro photoshopáky dodávám, že v Gimpu je potřeba počítat s tím , že každá vrstva má své hranice a nemusí nutně sahat přes celou plochu obrázku. Ohraničení je žluto-černé a lze je měnit v RC menu v položce Vrstva (BTW - stojí za povšimnutí, že RC menu je trochu jiné v obrázku a jiné v paletce vrstev).
vrstvy RC menu
K tomu se váže upozornění na režim výběru vrstvy při užití nástroje Move - nezvolíte-li "Přesunout aktivní vrstvu", je velmi snadné, pohnout nechtěně něčím jiným.
přesun vrstvy
Ideální pořadí vrstev při tvorbě textury vozu do RBR (pořadí myšleno odzdola nahoru):
- základní barva
- ostatní barevná pole
- velké nápisy a loga (kdyby se měly překrývat, rozdělit do více vrstev)
- malé nápisy a detaily (některé detaily mohou být "pod barvou", jiné jsou plně viditelné)
- stínování (zaplaťpánbu většinou bývá součástí template)
- scrape (pro texturu poškození)
A ty interakce? Jdou nastavit v paletce vrstev spolu s průhledností (Krytím) a najdeme je v roletce Režim. Já si ale krom té základní vystačím nejčastěji s Násobením (hlavně pro ty stíny) a ostatní mi nepříjdou moc "useful"...
Co jako samouk ale docela nechápu je slučování vrstev se stejným režimem. Pokud je režim jiný než normální, tak to vypadá jako že horní vrstva reaguje pouze s tou nejbližší a už nepůsobí, jak bych předpokládal (a jak to před sloučením fungovalo) na všechny ostatní pod sebou... Tak tady má Adobe dost navrch. Řešením je slučovat jen "normální" vrstvy a režim nastavit až potom, nebo neslučovat vrstvy vůbec (= chaos). Když ale ve finále spojíme všechny vrstvy do jedné pomocí "Zploštění obrázku", tato chybka se už neprojeví a vše je jak má......

Komentáře