Jak na písma

(GIMP) Docela nedávno se mi přihodilo, že jsem potřeboval použít určité písmo, ale Gimp mi ho nebyl schopen nabídnout. Co teď? Jak přidat písma do Woknových editorů samozřejmě vím, ale Gimp je původně z Linuxu a navíc portable, to asi nebude jen tak. Zeptal jsem se tedy pana Googla, ale ten mi v češtině taky moc nenapověděl. Až na nějaké neskutečně nudné, černobíle vyvedené, anglicky napsané stránce pro zaryté ptáky Linuxáky jsem to vydoloval: Gimp je ochoten celkem úspěšně zkousnout kdejaká písma, jen se mu pro ně musí vytvořit správný adresář. Ten je potřeba pojmenovat (překvapivě) Fonts a u verze 2.0 a výš se umístí na adresu GIMPPortable\App\gimp\share\gimp\2.0\
fonts
Pravda, můj třistamegový "balíček" písem se pak při startu trochu dýl načítá (snad se to nestane pravidlem), ale ten výběr!
Napíšu si v nástroji Text zkušebně potřebný nápis a pokud nevím přesně, jak se požadovaný font jmenuje, zvolím si v položce Písmo ikonku Otevřít dialog výběru písma (je úplně dole vpravo). Nemusí se pak každý font znovu a znovu proklikávat, ale celý seznam si projedu šipkami (což je v Potoshopu samozřejmostí).
fonts00
Kromě běžných možností, které mi nabízí dialog nástroje Text (velikost, barva, odsazení, prostrkání, atd.) chci ještě upozornit na dvě tlačítka zcela dole:
Text podél cesty - napsané se transformuje na vektorovou grafiku, která je navíc vytvarována podle nějaké předem vytvořené cesty (rovněž vektorové a podotýkám, že musí být v paletce cest aktivní). Ideální pro nápisy na stínících pruzích předního a zadního skla.
fonts01
Cesta z textu - udělá skoro to samé, jenom onen nápis není nijak tvarován, tedy dodatečnou cestu netřeba.
fonts02
V obou případech můžem nápis editovat jako klasickou cestu (nástroj Pero) a po převedení na výběr vyplnit barvou, nebo přechodem.

Komentáře