GIMP - Geniální Imitace Mastňáckého Photoshopu

GIMP Gimpa jsem zkoušel už před několika lety, ale tenkrát mi nějak k srdci nepřirostl. Nedávno jsem ale na něho narazil znovu, při prozkoumávání portable aplikací a byl jsem potěšen, jak se změnil k lepšímu. Taky ho teď všude můžu tahat s sebou na flashdisku a chlubím se, jaký jsem "grafik".
Rovnou si ale řekněme, že tenhle Photoshop pro chudé má oproti svému profi rivalovi přece jen některé zvláštnosti. Kdo ale Šopáka nedělá, ten se divit nebude, ostatní si zvyknou...
Začneme tím, kde se dá GIMP získat. Jelikož je tento program volně (a zdarma) šířitelný, dovolil jsem si jednu kopii umístit na Edisk. Pro naše potřeby bohatě postačí verze portable (nemusí se instalovat, stačí rozbalit a spustit) samozřejmě s již zabudovaným DDS pluginem. A aby toho vychloubání nebylo dosti, objevil jsem taktéž manuál v PDF. Autora uploudu bohužel neznám, ale i tak mu na dálku srdečně děkuji. A protože se mi tímto ulevilo od suché teorie, zaměřím se hlavně na šťavnatou praxi. Ještě chci připomenout, že "moje" verze Gimpu má už předvolené klávesové zkratky tak, aby se co nejvíc podobaly těm šopáckým - doporučuji prozkoumat.
A hned se pustím do tvorby skinu. Vybral jsem si Toyotu Celicu GT-Four irského pilota Liama O'Callaghana v barvách ESSO Ultron, se kterou jezdil irský mistrák 1996-7 a zůčastnil se i "evropské" rally Ypres. Zatím sice ještě nemám všechny podklady ale to nevadí - základní zbarvení vozu bylo pořád stejné, drobné odlišnosti se vyskytovaly snad pouze díky startovním číslům, logům jednotlivých soutěží (rally plate) a drobným sponzorům (www.crspics.com)
Dalším krokem tedy bude download patřičného template (www.bhmotorsports.com ) a jeho první otevření v GIMPu (stačí pouhé přetažení souboru na hlavní panel programu). Projdu si jednotlivé vrstvy a povypínám ty, které nebudu potřebovat (LC na očičko).
openGIMP
Klidně by se mohly i smazat, aby se nepletly, ale zatím si je nechávám v záloze hlavně kvůli nálepkám. U vrstev se ještě musím pozastavit nad jednou zvláštností a tou je hranice vrstvy - je žlutočerně označena a věřte nebo ne, nemusí vůbec souhlasit s velikostí otevřeného obrázku. Dá se nastavovat v RC menu v položce Vrstva úplně dole. Ono se totiž mimo hranice vrstvy nedá pracovat, kdyby člověk sebevíc chtěl...
hranice_vrstvy
Při ukládání se projeví první odlišnost, pramenící z linuxáckého původu programu - zatímco menu pro práci se souborem je ještě podobné (a potěší bublinkovou nápovědou),
filedialog
samotný ukládací dialog je takový divný a přiznám se, že mi chvíli trvalo, než jsem objevil, kde se zadává výstupní formát souboru (1).
savedialog
Já ale tentokrát nechci příponu měnit, jenom si práci uložím odděleně od originálu tempalte (ten se ještě někdy může hodit), tak akorát změním umístění (2). Potvrdím uložení, jenže ouha! GIMP používá jiné druhy interakcí vrstev než Photoshop a vyhodí hlášku.
hlaska
Tak oželím interakci "dodge", kdyby to nějak vadilo, musela by se v menu vrstev najít nějaká podobná. Ale o tom zas někdy jindy...


Komentáře