Free Form Deformation

BX Zm2 Jedná se o velmi účinný modelovácí nástroj a nebude na škodu si zopakovat, jak se s ním pracuje. Používá se v levelu objektů (působí na celý objekt v závislosti na zvolení a přesunu pomocných objektů - manipulátorů), nebo v levelu bodů (působí pouze na oblast vybraných bodů, ostatní části objektu ponechá beze změny).
Nejprve v menu nástroje FFD navolím parametry pomocného objektu (počet manipulačních bodů ve směru jednotlivých os) a určím, zda bude deformace plynulá (Curved), nebo hranatá. Kurzorem najedu na objekt až se zvýrazní a poté kliknu LC. Kolem objektu se vytvoří manipulační těleso s členitostí podle navolených parametrů.
ffd01
Stále v levelu objektů jej zvýrazním a klávesovou zkratkou Shift+1 přepnu do levelu manipulátorů. Tím se na pomocném tělese objeví jednotlivé body, které už lze libovolně selektovat, přesouvat a rotovat a v závislosti na tom se budou přeskupovat příslušné fragmenty 3D mřížky a měnit tvar původního objektu. Výhoda je v tom, že takové formování mřížky je velmi efektivní, plynulé a jednoduše ovladatelné. Nevýhodou je zhoršená přehlednost, protože pomocná mřížka poněkud překáží ve výhledu na samotný objekt. Naštěstí ji lze v prohlížeči objektů dočasně vypnout.
ffd02
Jestliže se rozhodnu použít FFD jen na určitou část objektu, vyberu tuto část v levelu bodů a potvrdím selekci (SEL ON). LC do takto vybraných bodů mi pak opět vytvoří pomocné těleso, ovšem teď ohraničuje pouze vyselektovanou oblast a na ni taky působí. Po přepnutí do levelu manipulátorů jsou možnosti editace stejné, jako při práci s celým objektem.

Komentáře