Pathetic paths

Je podivné, že to, co se v šopácké grafice nazývá cesty, tvoříme nástrojem - pero... Ale u Adobe se neptají, co tomu říkáme a navíc tento nástroj funguje skvěle, takže směle mačkám klávesovou zkratku (P) a můžeme "cestovat": LC kamkoliv do plochy vytvoří první bod a po dalším kliknutí už máme na výběr:
1. Pouhý jednoduchý klik vytvoří první úsek cesty, ovšem přísně rovný. Lze ho pak editovat nástrojem Změnit kotevní bod a Výběr cesty.
2. Pokud klik "podržíme", a pohneme myší, tak se z něho vytahují tzv. řídící úsečky. Ty pak taháme nástrojem Výběr cesty (jednodušší je podržet Ctrl) a deformujeme již vytvořenou cestu k obrazu svému. Samozřejmě záleží, zdali táhneme za kotevní bod (pohne se bod), nebo za řídící přímku (cesta se formuje do křivky).
Já to dělám převážně tak, že použiju postup č.1 a nahrubo vyznačím tvar, který pak upravím změnou kotevních bodů. Nástroj Změnit kotevní bod totiž přepne kliknutím LC zvolený bod mezi stavem přímka a křivka (1), křivka se vytahuje myší (2).
změna bodu
Tentýž nástroj přepne křivku na symetrickou a asymetrickou kliknutím na řídící úsečku (1), podržení Ctrl opět umožní editaci (2).
změna křivky
Takže nejprve zvolím patřičný typ vrcholu a klávesovou zkratkou Ctrl se přepnu do nástroje Výběr cesty. S ním můžu jednotlivé body označovat (LC a tažením - označené body jsou celé černé, pokud klikneme přímo na křivku, zase se odznačí - zbělají) a pracovat s nimi jednotlivě, nebo po skupinách.
výběr bodů v křivce
Tvar upravím pomocí tahu za řídící úsečky a kdykoliv mohu pouhým puštěním klávesy Ctrl změnit typ bodu, nebo přepnutím na pero (P) vložit bod nový. V menu Úpravy - Tansformovat body jdou s vybranými body udělat podobné věci jako při transformaci běžného rastru, nebo výběru (otočit, roztáhnout, převrátit).
Připadá mi, že je výhodnější neumisťovat body rovnou do oblouku křivky, ale spíše na rozhraní dvou křivek, nebo křivky a přímky - pak totiž křivka vytvarovaná tažením kontrolních úseček získá plynulý tvar. A čím méně bodů v obloucích, tím jsou tvary hladší... Vytvořenou cestu můžeme ponechat otevřenou (LC na ikonku pera), nebo ji uzavřít pomocí LC na první bod cesty (vedle kurzoru se nám objeví maličký kroužek na znamení, že teď to jde).
uzavření cesty
Cesta nyní existuje sama o sobě a na obrázek nijak nepůsobí. Objeví se v roletce Cesty, zde ji můžeme přejmenovat (DC na název a přepsat), duplikovat, vypnout, nebo i smazat.
Aby se nám obrazec, vytvořený cestou promítl do našeho obrázku, musíme cestu v nové vrstvě vytáhnout zvolenou barvou, nebo ji (pokud je uzavřená) touto barvou i vyplnit (v RC menu položka Vytáhnout cestu, Vyplnit cestu). V roletce Cesty ji také lze převádět na výběr a zpět. Toho využijeme např. když je potřeba udělat cestu kruhového tvaru: nástrojem Elpsovitý výběr za současného podržení Shift uděláme přesný kruh a v paletce Cesty převedeme na vektory.
A to je asi tak všechno, co je potřeba vědět o cestách, aby jsme si mohli během několika večerů namalovat třeba takovýto skin...
skin

Komentáře